Glasbena terapija po metodi Alfreda Tomatisa

Stimulacija možganov in energizacija telesa s poslušanjem glasbe po metodi Tomatis®

Metoda Tomatis® je terapija s poslušanjem glasbe. Gre za zvočno senzorno integracijo, s katero lahko vplivamo na izboljšanje psihofizičnega stanja posameznikov različnih starosti – od zgodnjega otroštva do pozne starosti.

Avtor metode je Alfred Tomatis (1. januar 1920 – 25. december 2001), francoski zdravnik otorinolaringolog. Razvil je posebne postopke poslušanja glasbe, s katerimi lahko zmanjšamo in celo odpravimo številne probleme:

  • težave pri učenju nasploh
  • težave pri učenju tujega jezika
  • težave pri usvajanju glasbenih veščin (petje, igranje na glasbila)
  • težave pri sluhu, posluhu, poslušanju
  • motnje pozornosti
  • hiperaktivnost
  • legastenija: disleksija, disgrafija, diskalkulija
  • jecljavost
  • čustvene, komunikacijske in psihomotorične težave
  • zapoznelost razvoja pri motoriki in govoru
  • depresija
  • izčrpanost
  • motnje avtističnega spektra
  • težave pri rehabilitaciji možganske kapi
  • Menierov sindrom
  • hormonska neravnovesja
Življenje in delo Alfreda Tomatisa

Rodil se je v glasbeni družini. Njegov oče je bil znan operni pevec in je sprva želel, da se tudi sin posveti temu poklicu. Že v otroštvu pa so starši opazili, da mu oder ne leži, zato je kasneje študiral medicino in postal specialist za ušesa, nos in grlo.

Ko je začel delati kot otorinolaringolog, mu je oče začel pošiljati pevce, ki so imeli probleme z glasom in sluhom. Ugotovil je, da so tradicionalne metode zdravljenja za tovrstne probleme neučinkovite, zato je začel raziskovati glas. Prišel je do spoznanja, da so številni problemi, povezani s petjem, pravzaprav problemi slišanja in poslušanja. Njegov znamenit stavek  glasi: »Z glasom ne moremo reproducirati tistega, kar ušesa ne slišijo.« Ugotovil je, da imajo pevci probleme pri petju zaradi poškodb mišic v srednjem ušesu in zato ne morejo peti tonov, ki jih več ne slišijo dobro. Razvij je tako imenovano elektronsko uho, kjer je uporabil filtrirane zvoke Mozartove glasbe in gregorijanskih koralov z namenom, da poveča tonus mišic srednjega ušesa. Tako poslušalec spet lahko sliši frekvence, ki jih prej ni mogel.

Tomatis je ugotovil, da je uho izjemno pomemben organ tako za naše ravnotežje in gibanje kot tudi za poslušanje. Z raziskavami je prišel do spoznanja, da so sposobnosti slišanja posameznih frekvenc povezane z različnimi psihofizičnimi problemi. S testom poslušanja frekvenc je lahko diagnosticiral posameznika in na osnovi neslišanih zvokov predpisal terapijo. Svojo metodo, ki jo je sprva začel uporabljati pri pevcih, je prenesel tudi na druga področja. Sprva se je osredotočil na otroke z avtističnim spektrom in dosegel izjemne rezultate. Delo je razširil na otroke z disleksijo, hiperaktivnostjo, motnjami pozornosti …

Danes je metoda Tomatis® temeljito znanstveno raziskana in potrjena, razširjena je po vsem svetu. Ena od zadnjih raziskav je narejena na Poljskem, kjer so na vzorcu 1333 otrok ugotovili statistično pomembne –razlike v učnih rezultatih ter tudi v stopnji emocionalne zrelosti pri učencih, ki so bili deležni dela z elektronskim ušesom, danes imenovanim TalksUp®.

Omeniti velja še nekaj znanih osebnosti, ki so uporabili metodo Tomatis®: operna pevka Maria Callas, filmski igralec Gerard Depardieu, pevec Sting.

 

V Sloveniji se z omenjeno metodo ukvarja glasbena pedagoginja in zvočna terapevtka dr. Albinca  Pesek. Poleg praktičnih izkušenj z gongi in terapevtskimi posodami je svoje rezultate potrdila tudi z znanstvenimi raziskavami in potrdila pozitivni učinek zvočnih frekvenc na psihofizično ravnovesje posameznikov, ki so se dlje časa udeleževali zvočnih kopeli. Znanstveni in terapevtski duh jo je pripeljal tudi do metode zvočnih terapij dr. Alfreda Tomatisa, s katero je dosegla že veliko pozitivnih učinkov pri sebi in drugih.

  • Fizični aspekt: Sama si je uredila hormonske težave, izboljšala dioptrijo in prebavni sistem
  • Otrok z motnjo avtističnega spektra je postavil očesni stik
  • Hiperaktivni petletnik z motnjo pozornosti se je umiril in začel upoštevati okolico, njegova mama je prešla karakterne lastnosti kot so impulzivnost, pretirana skrb, kontrola.
  • Najstnica je odkrila svoje umetniške sposobnosti v slikarstvu – v enem dnevu je naslikala čudovito sovo s takšno lahkoto, kot da bi imela že veliko prakse na tem področju
  • Učenka glasbene šole je premagala disleksijo
  • Številni posamezniki so postali samozavestnejši, motorično in verbalno sposobnejši

Metoda je zelo poznana po svetu, pri nas pa zelo počasi prodira. Albinco je odkrila ruska terapevtka, ki živi v Sloveniji, saj je za svojega klienta iskala strokovnjaka na tem področju. Sama rezultate te metode dobro pozna, ker je tudi v Rusiji zelo uspešna.

Kako potekajo terapije?

Posameznik preko posebnih slušalk posluša glasbo Wolfganga Amadeusa Mozarta in gregorijanske korale. Zvok je na nekaterih mestih filtriran, izmenično in nepredvideno slišimo višja in nižja frekvenčna območja skladbe, kar pripravi bobnič na nenehno prilagajanje in s tem pridobi večjo prožnost. Temu procesu rečemo tudi ušesni fitnes. Vpliva na slušni živec, ki vodi iz polža (dela notranjega ušesa) 30.000 živčnih vlaken v možgane. Ta vlakna so povezana glede na frekvenčna območja našega sluha. Zanimivo je to, da so le ta povezana tudi z našim fizičnim, lingvističnim emocionalnim in celo duhovnim stanjem. S pomočjo avdiograma lahko ugotovimo, katerih frekvenc posameznik ne sliši in tako vidimo, kjer ima težave. S terapijo mu ojačamo šibka frekvenčna območja in mu tako spet pomagamo vzpostaviti psihofizično ravnovesje.

Prav tako kot ne moremo razviti spretnosti za šport ali igro na glasbilo v kratkem času, tudi ta pristop zahteva vztrajnost. V prvem intenzivu glasbo poslušamo tri tedne z vmesnimi dvodnevnimi premori, sledi enomesečna pavza, nadaljujemo z drugim intenzivom. Druga pavza je daljša, lahko tudi do štiri mesece. V tem času možgani utrjujejo sinaptične povezave, poteka zdravljenje. Po potrebi dodamo še tretji in četrti intenziv.